arch/ive/ief (2000 - 2005)

11.11.11-actie een groot succes !
by 11.11.11 (posted by han) Saturday November 23, 2002 at 07:37 PM

Maandagnamiddag zag je niets dan lachende gezichten op het 11.11.11-secretariaat. Vanuit de vijf Vlaamse provincies stroomde praktisch alleen goed nieuws binnen. Hoewel enkele enthousiaste vrijwilligerscomités ook de komende weken nog activiteiten organiseren, kon men in de meeste gemeenten al een eerste balans opmaken.

11.11.11 is al vele jaren de belangrijkste straatactie ten voordele van de mensen in het Zuiden. Ook dit jaar zetten zich meer dan 20.000 vrijwilligers in. Ze gingen niet alleen van deur tot deur om de enkele dagen eerder gebuste omslagen en overschrijvingen op te halen, of om wenskaarten, potloden of stickers aan de man te brengen. Een rijke waaier activiteiten bracht extra geld in het laatje: quizzen, fuiven, voet- en volleybaltornooien, mountainbikecircuits, veilingen en natuurlijk ook culinaire initiatieven. Geïnspireerd door de ‘infolanden' van de campagne – in elke Vlaamse provincie concentreerde men de informatie-activiteiten op één land – werd er in tientallen gemeenten Congolees, Indonesisch, Peruaans, Braziliaans of Filipijns getafeld. Het moet niet altijd spaghetti zijn, al kende die natuurlijk ook liefhebbers.

De invoering van de euro bleek voor 11.11.11 enkel positieve effecten op te leveren. De 11.11.11-comités die enveloppes ophalen, merkten dat heel wat mensen het kleinste biljet in de omslag steken. Vroeger was dat 100 fr., nu het dubbele: 5 euro. In de steden worden vooral wenskaarten of potloden aangeboden op de drukke punten. Ook daar noteerde men een grote bereidwilligheid bij het publiek. In een paar gemeenten testte men een nieuw model verkoopmodel uit: fluostiften voor 6 euro. De vraag ernaar was overweldigend en volgend jaar zullen die stiften dan ook bij tienduizenden worden aangeboden.

De opbrengst van de gemeentelijke acties zal alleszins groter zijn dan de 2,1 miljoen euro van vorig jaar. Een stijging van 5 tot 8% lijkt realistisch. De gemeentelijke acties zorgen voor de kleine helft van de totale 11.11.11-opbrengst. Het blijft nog een tijd afwachten hoe hoog de overschrijvingen zijn die de actie dit jaar ontvangt. Toch rekent iedereen erop dat de actie het record van vorig jaar (5,2 miljoen euro) zal breken.

11.11.11 sluit zich uitdrukkelijk aan bij de kritiek op de huidige globalisering en is in Vlaanderen één van de organisaties die het voortouw nemen bij de beweging die ijvert voor een globalisering die het welzijn van de mensen centraal stelt en niet alleen de winst. In dat kader werden ook 40.000 pins aan de man gebracht met de tekst ‘Ik bekijk het globaal anders'.

Waar gaat het geld naartoe?

In het Zuiden steunt 11.11.11 ruim 170 partners die zich inzetten voor meer rechtvaardigheid. In Peru helpt de actie de indiaanse gemeenschappen die zich verzetten tegen de mijnondernemingen die hun grond en hun water vergiftigen. In Indonesië maakt de campagne juridische steun mogelijk voor boerengroepen die hun onder dictator Soeharto afgepakte gronden terugeisen. Het zijn stuk voor stuk investeringen in sociale rechtvaardigheid.

Omdat de kiem van veel onrecht ligt in de machtsverhoudingen tussen Noord en Zuid, werkt 11.11.11 ook aan veranderingen in het Noorden. 11.11.11 klaagt grondstoffenroof, financiële speculatie en milieuvervuiling aan en oefent druk uit op de beleidsinstanties die daar iets aan kunnen doen: België en de Europese Unie, de Wereldhandelsorganisatie, het Internationaal Monetair Fonds.