arch/ive/ief (2000 - 2005)

Attac voert actie tegen geheime ESF-Commissie meeting in Brussel.
by Eric Wesselius (posted by Attac-B) Thursday May 30, 2002 at 02:21 PM
vlaanderen@attac.org

Terwijl actievoerders door hun actie de geheime lobbypolitiek van de Europese Commissie probeerden te doorprikken om een democratisch publiek debat te eisen, waren de media totaal afwezig om de publieke opinie te informeren over een totaal anti-democratisch gebeuren.

Bedrijfsleven spreekt WTO dienstenonderhandelingen door met EU handelsexperts


Brussel 28 mei 2002 -- Activisten van organisaties uit diverse Europese landen hebben gisteren bij het Residence Palace in Brussel actie gevoerd tegen de overmatige invloed van de Europese dienstenindustrie op de Europese inzet bij
internationale onderhandelingen over liberalisering van de handel in diensten (GATS). Deze onderhandelingen vinden plaats in de Wereldhandelsorganisatie. Ondanks groeiende bezorgdheid in de samenleving over de mogelijke gevolgen van de GATS-onderhandelingen voor burgers en het milieu is de onderhandelingsinzet van de Europese Unie vooral gericht op de belangen van het bedrijfsleven.

De actievoerders, leden van ATTAC Vlaanderen, 11.11.11., Oxfam Solidariteit, World Development Movement, Friends of the Earth en Corporate Europe Observatory, zien dit als een direct gevolg van de nauwe samenwerking tussen de dienstenlobby en de Europese GATS-onderhandelaars.
Daarom bepleiten zij dat overheidsdienaren niet langer deelnemen aan bijeenkomsten zoals die van gisteren in Brussel. Verder vragen de activisten volledige inzage
in de voorbereidingen van de GATS-onderhandelingen binnen de Europese Unie.

De bijeenkomst in het Residence Palace was georganiseerd door het European Services Forum (ESF), de lobby-organisatie van de Europese dienstenindustrie. Uitgenodigd
waren vertegenwoordigers van de Europese Commissie (Directoraat Generaal Handel) en leden van het "Comité 133": regeringsvertegenwoordigers van de EU-lidstaten
die een belangrijke rol spelen bij het voorbereiden van het Europese buitenlandse handelsbeleid. De geheime bijeenkomst vond plaats aan de vooravond van een reguliere vergadering van het Comité 133 op woensdag 29 mei.

Naar verwachting zullen tijdens deze vergadering belangrijke besluiten worden genomen over recentelijk uitgelekte onderhandelingsvoorstellen van de Europese
Commissie aan 29 landen. In die voorstellen vraagt de Europese Unie deze landen bindende verplichtingen aan te gaan om hun dienstenmarkten (verder) te openen.
De publicatie van de uitgelekte onderhandelingsvoorstellen, een maand geleden, heeft internationaal veel stof doen opwaaien. De voorstellen bevatten verzoeken tot liberalisering in sectoren als energie, post, en water. Binnen de Europese Unie is de liberalisering in deze sectoren (als onderdeel van het interne-marktbeleid)
op zijn minst omstreden.

De Europese Commissie had willen voorkomen dat de documenten openbaar zouden worden gemaakt, zelfs nadat ze door het Comité 133 zouden zijn goedgekeurd. Kort voor het uitlekken van de documenten deelde Pierre Defraigne, het hoofd van het kabinet van Europees handelscommissaris Pascal Lamy, nog mee dat de onderhandelingsvoorstellen "niet openbaar gemaakt kunnen en zullen worden".

Maar deze geheimhoudingsregel blijkt voor de industrie niet te gelden, zo ontdekte het in Amsterdam gevestigde Corporate Europe Observatory, een onderzoeks- en
actiegroep die zich richt op de politieke invloed van het Europese bedrijfsleven. Middels een beroep op de Europese regels inzake openbaarheid van bestuur kreeg het Corprate Europe Observatory een aantal documenten van de Europese Commissie in handen waaruit duidelijk blijkt dat de Europese Commissie bij het opstellen van de gelekte document nauw overleg heeft gepleegd met de Europese dienstenindustrie.

Zo schreef het hoofd van de Afdeling 'handel in diensten' van het Directoraat Generaal Handel van de Europese Commissie, João Aguiar Machado, in oktober vorig jaar aan de directeur van het European Services Forum: "Wij zouden de
inbreng van de industrie bij het opstellen van de nderhandelingsvoorstellen zeer verwelkomen, zowel om ons te helpen te bepalen waar er problemen zijn en waar verzoeken tot marktopening gewenst zijn. Zonder de inbreng van het
European Services Forum zou deze exercitie een gedachtenexperiment blijven."

Drie maanden later, in januari dit jaar, herinnerde de Commissie het European Services Forum er nogmaals aan dat "de inbreng van het European Services Forum
op zo kort mogelijke termijn gewenst is, omdat wij de onderhandelingsvoorstellen binnenkort naar de Lidstaten zullen sturen."

Deze brieven tonen aan dat het bedrijfsleven in de gelegenheid wordt gesteld invloed uit te oefenen op de inhoud van de onderhandelingsvoorstellen van de
Europese Commissie nog voordat de EU-Lidstaten deze voorstellen hebben kunnen inzien. Bovenop deze twijfelachtige procedure komt dan nog eens dat de Europese
Commissie consequent voorbijgaat aan de zorgen die naar voren zijn gebracht door vakbonden en andere maatschappelijke organisaties. De Commissie doet deze
zorgen af als ongefundeerd of overdreven en weigert serieus in te gaan op verzoeken om de gevolgen van het bestaande GATS dienstenverdrag te evalueren.

Natuurlijk is het nuttig en gerechtvaardigd als de overheid ter voorbereiding van handelsbesprekingen het bedrijfsleven consulteert. Maar als zulke consultaties met het bedrijfsleven niet transparant zijn voor parlementen en maatschappelijke organisaties, en als bovendien de overheid veel beter en langduriger luistert naar wat het bedrijfsleven haar influistert, dan is dat een recept voor een handelspolitiek die niet het publiek belang dient, maar die in eerste instantie gericht is op de belangen van het bedrijfsleven.

Met hun spandoeken en leuzen hebben de anti-GATS actievoerders de ramen van dit achterkamertje in het Residence Palace willen opengooien. Aan de geprivilegieerde
positie van het bedrijfsleven moet onmiddellijk een einde komen. In plaats daarvan moeten alle maatschappelijke geledingen een evenwichtige inbreng krijgen bij het formuleren van het internationale handelsbeleid van de Europese Unie. Onze wereld is niet te koop. Een andere wereld is mogelijk.

(verslag) Erik Wesselius

Corporate Europe Observatory

De gelekte onderhandelingsdocumenten en de brieven van de Europese Commissie aan het European Services Forum waaruit in dit artikel geciteerd is, zijn beschikbaar
op: http://www.gatswatch.org

Voor meer info en artikels over de GATS, surf naar:
http://www.attac.org/belgie/gats/index.html

In ons archief vind je ook een aantal artikels over de GATS.