De Franse media en het onveiligheidsgevoel by christophe c. (met dank aan Le Monde) Monday May 27, 2002 at 04:01 PM |
Volgens een onderzoek in opdracht van Le Monde hebben de Franse media stevig mee geholpen aan het creëren van het onveiligheidsgevoel.
Volgens een onderzoek van Le Monde op basis van gegevens van TNS Media Intelligence was er een piek in de berichtgeving over criminaliteit in de maand voor de verkiezingen. In totaal besteedden de nationale tv-journaals 18 766 keer een item aan kleine criminaliteit, autodiefstallen, overvallen, interventies van de politie, … Dat is 987 keer per week. Tussen februari en maart was er een plotse stijging van maar liefst 126 %. Dit was precies de periode waarin de verkiezingskoorts steeg en waarin het duidelijk werd dat onveiligheid het centrale thema van de stembusslag zou worden. Opvallend is wel dat er in dezelfde periode volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken juist een afname was van het aantal misdaden. Het onderzoek toont ook aan dat de onveiligheid twee keer zoveel aandacht krijgt als nieuws over de wereld van de arbeid en acht keer zoveel als de werkloosheid.
Robert Namias ,de directeur informatie van TF1 schuift alle schuld van zich af: ""Je ne suis pas d'accord avec tout ce qui est dit, sur le fait que TF1 a fait trop d'insécurité. Cela ne veut rien dire. Il n'y a pas de choix éditorial, ni de volonté politique particulière". Als er op TF1 te veel aandacht wordt besteed aan geweld en criminaliteit, dan is dat de schuld van de persagentschappen, aldus nog Robert Namias.