arch/ive/ief (2000 - 2005)

Nu zaterdag : Schone Kleren Campagne
by mediawatcher Tuesday January 22, 2002 at 07:25 PM

Zaterdag 26 Januari : Schone Kleren Campagne

De kledingindustrie is een schoolvoorbeeld van globalisering. Onze kleren zijn echte wereldproducten : Gemaakt aan de ene kant en gekocht aan de andere kant van de wereld. Vaak bedraagt de loonkost echter slechts 5 procent van wat we betalen voor onze kleren.
De Schone Kleren Campagne (SKC) laat zich niet onbetuigd op dit domein. Toen de campagne 10 jaar geleden startte, eerst in Nederland en daarna ook in andere landen was het hoofddoel om multinationals zover te krijgen dat ze hun verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden over de hele handelsketen zouden aanvaarden. In de beginjaren werd vooral actie gevoerd rond concrete situaties en bedrijven. Daarna groeide de nood aan een meer structurele benadering die bedrijven ertoe zou dwingen om de schendingen te voorkomen door een consequent beleid te voeren. Zo kwam, na twee jaar overleg, de Schone Kleren gedragscode (model code for the apparel industry including sportswear) tot stand. Van bedrijven aan de top van de productieketen wordt vereist dat ze een reeks normen van de Internationale Arbeidsorganisatie naleven en die naleving ook waarborgen voor de hele onderaannemingsketen en dat ze een onafhankelijke controle aanvaarden.
Op Zaterdag 26 januari wordt actie gevoerd in de volgende steden : Aalst, Antwerpen, Brugge, Dendermonde, Gent, Hasselt, Kortrijk, Oudenaarde, Leuven, Mechelen, Roeselare, Sint-Niklaas,Turnhout en Vilvoorde. De kans is groot dat je op 26 januari aangesproken wordt door een actievoerder : Steun hem/haar in de campagne door de 'klantenkaart' in te vullen en een kleine 'morele' aanmoediging te geven.