Antiterrorisme en democartie (Interview met statewatch) by (Hans Lammerant, Forum voor Vredesactie) Monday January 14, 2002 at 03:16 PM |
De oorlog tegen terrorisme speelt zich ook af in Europa. Allerlei antiterrorismemaatregelen worden in de EU genomen, waarbij de burgerrechten vrij makkelijk geslachtofferd worden: illustratief voor de onverenigbaarheid van oorlog en democratie. Tony Bunyan van Statewatch, een Britse NGO die vooral het justitie- en politiebeleid in de EU argwanend in het oog houdt, lichtte op de vredesconferentie het democratisch deficit in de EU toe.
ANTITERRORISME
EN DEMOCRATIE:
INTERVIEW
TONY BUNYAN
De oorlog tegen terrorisme
speelt zich ook af in Europa. Allerlei antiterrorismemaatregelen worden in de EU
genomen, waarbij de burgerrechten vrij makkelijk geslachtofferd worden:
illustratief voor de onverenigbaarheid van oorlog en democratie. Tony Bunyan van
Statewatch, een Britse NGO die vooral het justitie- en politiebeleid in de EU
argwanend in het oog houdt, lichtte op de vredesconferentie het democratisch
deficit in de EU toe.
Statewatch voert al lang strijd rond de openbaarheid van bestuur bij de
EU-Raad van Ministers en trok aan de alarmbel bij één van de eerste
beleidsdaden van secretaris-generaal Solana. Deze besliste op een zomerdag,
wanneer de meeste kritische stemmen op vakantie zijn, de NAVO-standaarden
betreffende geheimhouding in de EU in te voeren voor alles wat met buitenlands
beleid te maken heeft. Een illustratie van het feit dat wie zich voorbereidt op
oorlog, de democratie beetje bij beetje afschaft. De strijd tegen deze
beslissing is nog altijd aan de gang, al lijkt het erop dat Solana erin zal
slagen zijn bezigheden op het vlak van crisismanagement (militair en
niet-militair) geheim te kunnen houden.
Nu trekt Statewatch aan de alarmbel over de oorlog tegen terrorisme en de
gevolgen voor de burgerrechten.
Wat
betekent de oorlog tegen terrorisme in Europa?
Tony Bunyan: "De Raad van ministers van justitie en binnenlandse zaken
heeft een antiterrorisme roadmap samengesteld. Dit is een bundeling van een
zeventigtal initiatieven. Sommige zijn nieuwe wetgevende maatregelen, vele zijn
nieuwe praktijken. Hieronder valt het opzetten van informele werkgroepen zoals
de vergaderingen van de Police Chiefs Task Force, van de hoofden van de
antiterrorisme eenheden, van de chefs van de inlichtingendiensten, en het
toevoegen aan Europol van leden van de inlichtingendiensten. Een hele reeks
nieuwe ad-hoc informele werkgroepen of procedures.
Dit gebeurt zonder enige onafhankelijke controle of toezicht. Maar als je
het doel van Europol verandert van politiedienst naar een inlichtingendienst en
als het daarbij veel meer een operationele rol krijgt, moet je minstens een
toezichtmechanisme voorzien.
Hetzelfde geldt voor de Police Chiefs Task Force. Deze informele werkgroep
zonder wettelijke basis gaat over een hele reeks zaken zoals openbare orde,
migratie en nu ook de z.g. oorlog tegen het terrorisme. Het is een machtig
orgaan met een hele reeks comités onder zich. Een hele nieuwe structuur waar
niemand op let.
Een ander probleem is dat dit niet enkel tijdelijke groepen zijn. Ze worden
opgezet omwille van de oorlog tegen terrorisme maar zijn bedoeld om permanent te
blijven.
Fundamenteel is dat, zowel op EU-niveau als op nationaal niveau doorheen de
EU, onder de noemer ‘oorlog tegen terrorisme' allerlei nieuwe maatregelen
worden genomen. De meeste hebben niets met terrorisme te maken, maar wel met
migratie en asiel, met burgerrechten, met politietoezicht op telecommunicatie en
Internet, met het uitbreiden van politiebevoegdheden, …"
Eerst was
de georganiseerde misdaad de vijand. Na de top van Götenborg was openbare orde
de focus en nu is het terrorisme. Zijn het altijd dezelfde maatregelen,
voorgesteld onder een andere noemer, of zijn er verschillen?
Tony Bunyan: "Ik denk dat het meer is dan dat. In zekere zin heeft George
Bush gelijk dat de wereld nooit meer dezelfde zal zijn. Ik denk dat de EU nooit
meer dezelfde zal zijn. Een hele reeks maatregelen worden er doorgejaagd, zeker
in Groot-Brittannië. We hebben afwijkingen van het Europees Verdrag van de
Rechten van de Mens, van de gegevensbeschermingsdirectieve uit 1977, een
volmacht om 3de pijler-maatregelen (nvdr: dit is het justitie- en politiebeleid van de EU) door
te voeren zonder ze aan het parlement voor te leggen,… Dit zijn echte
oorlogstijd-maatregelen. Maar we zijn niet in oorlog. Door deze maatregelen
wordt de hele cultuur veranderd van parlementair toezicht en de mogelijkheid
voor de civiele samenleving om te weten wat er gebeurt. En bijgevolg verandert
de aard van onze democratie in negatieve zin, door te veel macht te geven aan de
staat."
Wordt met
het veiligheidsdenken geen quasi-militair denken geïntroduceerd in het politie-
en justitiebeleid in de EU? Of is dit te sterk uitgedrukt?
Tony Bunyan: "Men kan dit betitelen als militair, als de oude nationale
veiligheids- of nationaal belang-doctrines. De oorlog-tegen-terrorisme
redenering gaat al een hele tijd rond. In Groot-Brittannië kennen we het al
sinds 1969, met de Noord-Ierse kwestie.
Het is niet enkel militair, het is meer dan dat. We hebben het hier over het
hele complex van het leger en de inlichtingendiensten, de binnenlandse
veiligheidsdiensten, de politie en de immigratiediensten. Al hun vragen, ook de
meest verregaande, worden op tafel gelegd en bijna alle krijgen ze groen licht.
Stellen dat we de komende tijd in een permanente noodtoestand leven, is een
goede manier om het uit te drukken, omdat het geen louter militaire ideologie
is. Het is de ideologie van de wetshandhavingsinstituties, waar ook het leger en
de binnenlandse veiligheidsdiensten toe behoren."
De twee belangrijkste wetgevende maatregelen uit de antiterrorisme-roadmap
hebben de media reeds gehaald: de gezamenlijke definitie van terrorisme en het
Europese arrestatiebevel. Deze maatregelen worden voorgesteld als louter het op
elkaar afstemmen van het justitiebeleid. In praktijk worden nieuwe
politiebevoegdheden ingevoerd. Aan de definitie van terrorisme en terroristische
organisaties zullen allerlei bevoegdheden worden gekoppeld. De voorganger van
deze definitie, de strafbaarstelling van lidmaatschap aan criminele
organisaties, was reeds in het Belgische recht ingevoerd. Nu heeft Minister van
Justitie Verwilghen een wetsontwerp op de bijzondere onderzoeksmethoden
klaargestoomd. Hiermee wordt de zogenaamde proactieve recherche geregeld,
onderzoeksmaatregelen nog voor er een misdrijf gepleegd is maar op basis van het
vermoeden dat misdrijven gepleegd zullen worden. Onder deze noemer wil de
regering maatregelen mogelijk maken zoals het plaatsen van afluisterapparatuur
in woningen, het ongemerkt openen van post, ongemerkte huiszoekingen zonder
bevel van de onderzoeksrechter, …
Deze maatregelen worden toegestaan in het kader van criminele organisaties
en waarschijnlijk later ook voor terroristische organisaties, wanneer deze
definitie in Belgisch recht wordt omgezet.
De definitie van terrorisme en terroristische organisaties is zo breed dat
ook allerlei vormen van politiek protest eronder kunnen vallen, zoals geweldloze
blokkades en bezettingen. Gekoppeld aan de verregaande onderzoeksmogelijkheden
wordt een doorgedreven toezicht op politiek protest mogelijk. Of hoe
burgerrechten het slachtoffer van ‘collateral damage' worden in de ‘strijd
tegen terrorisme'.
Statewatch heeft ook geen goed oog in de crisisinterventiecapaciteit die de
EU uitbouwt. Het richt daarbij ook haar pijlen op de niet-militaire onderdelen.
Jullie
staan zeer kritisch tegenover de niet-militaire interventiecapaciteit
Tony Bunyan: "Ik vrees dat het veel te mooi klinkt voor vele mensen. Bij
de discussie over de militaire interventiecapaciteit is het tenminste duidelijk
waar het over gaat. Als de discussie over niet-militair crisismanagement gaat
laten zowel de term ‘niet-militair' als de term ‘crisis' ons denken dat
het over iets positief gaat. Ik denk er anders over. Als het initiatief
ontwikkeld was uit de humanitaire capaciteit van de EU, waren er waarschijnlijk
nóg problemen mee geweest, maar het zou tenminste niet handel of hulp als wapen
gebruiken. Of zaken als het vormen van administraties en ervoor zorgen dat die
werken naar EU-standaard. Het zou dan in zekere zin uit ‘de betere zijde'
van de EU voortgekomen zijn. Waarschijnlijk zou het nog problematische aspecten
bevatten maar het zou dan wel van de vraag van een derde wereldland uitgaan. De
EU zou dan zeggen: "Je wil hulp en je wil deze van ons, niet om je
maatschappij te reorganiseren maar voor dit aspect". Het zou het derde
wereld land zijn dat beslist wat het hebben moet.
Nu vertrekken eerst en vooral militairen, om de situatie te stabiliseren. De
politie volgt om de openbare orde te handhaven. Je hebt een systeem van law and
order nodig, dus je voert rechters in. En vervolgens heb je een administratie
nodig om te regeren.
Dit is het grote verschil tussen de VS en de EU: de Amerikanen vallen binnen
op militaire wijze en gaan snel weer weg - natuurlijk blijven er officiële
vertegenwoordigers achter om de markten open te houden enz, maar er is geen
continuüm. De EU stelt dat het geen mesthoop wil achterlaten als het
intervenieert, maar iets dat de EU-standaard moet halen. Het probleem hiermee is
dat de EU stelt de enige en beste standaard in de wereld te hebben. Maar wat
doet een noordelijk geïndustrialiseerd continent denken dat het weet wat het
beste is voor een landbouwmaatschappij in de derde wereld? Wat geeft de EU
dat recht? Wat haar dat ‘recht' geeft is natuurlijk haar economische
en militaire macht. Zij bepaalt de situatie en wat eruit voortkomt. En in deze
situatie komen de feitelijke noden en wensen van de derde-wereld bevolking op de
tweede plaats. Niet enkel hun belangen op korte termijn maar ook die op lange
termijn."
Als Brit
volgt u reeds lang de Noord-Ierse kwestie. Zie je gelijkenissen tussen de
militaire interventie in Noord-Ierland en de EU-optie voor militaire
interventies?
Tony Bunyan: "Zeker. De les uit Noord-Ierland, van 1969 tot het
staakt-het-vuren in 1997, voor één van de meest ervaren koloniale machten in
de wereld, was dat ze trachtte een bevolking van 1,4 miljoen mensen militair te
controleren en dat ze er niet in slaagde. De Britten gaven zelf reeds toe in
1979 dat ze de oorlog niet op militaire wijze konden winnen maar het politiek
moesten oplossen. Ze wisten het maar gingen toch nog twintig jaar door. Dus, om
terug te komen op een eerder punt, alle nieuwe draconische maatregelen die nu in
de EU genomen worden zullen waarschijnlijk een minimaal effect op het terrorisme
hebben. Maar een zeer groot effect op de burgerrechten en de politieke
democratie.
(interview: HL)