arch/ive/ief (2000 - 2005)

Europese juristen tegen anti-terreurwet
by Uit de Standaard Wednesday November 14, 2001 at 10:25 AM

Meer dan 90 juristen, magistraten en advocaten uit diverse Europese landen ondertekenden reeds de oproep aan de Europese instanties en aan hun parlementariërs om te beletten dat het ontwerp kaderbesluit ter bestrijding van terrorisme, dat volgens hen dodelijk is voor de vrijheden, wordt aangenomen. De initiatiefnemers plannen op 3 december een evaluatievergadering in Brussel.

Samen met Antoine Comté, advocaat in Parijs en Ties Prakken,advocaat en hoogleraar strafrecht aan de universiteit van Maastricht beet de Brusselse advocaat Jan Fermon zich vast in het ontwerp van de anti-terreurwet die zal worden besproken op de internationale top van Justitie en Binnenlandse zaken die doorgaat in Brussel op 6 en 7 december. Zij roepen iedereen,die staat voor de verdediging van de democratische rechten, op om zich te verzetten tegen dit kaderbesluit dat dwingend is voor de lidstaten. Dit voorstel heeft de uniformisering van de wetgeving van de diverse lidstaten tot doel, zowel ten aanzien van de definitie ,,terrorisme'' als wat betreft de opgelegde straffen.

Volgens Fermon wordt het ontwerp voorgesteld als een reactie op de aanslagen van 11 september in New York en Washington. ,,De uniforme definitie die wordt voorgesteld door de Commissie is zo breed geformuleerd dat ze de ruimte biedt om elke vorm van sociale strijd te criminaliseren en als terrorisme te kwalificeren. Zo zou elke bezetting van openbare plaatsen of bedrijven hieronder vallen, evenals sociale acties in de sectoren van water- of stroomtoevoer. Het eenvoudigweg behoren tot een organisatie die tot dergelijke acties oproept kan als een terroristische daad worden bestempeld. Een individu of groep die zulke acties ondersteunt riskeert voor 7 jaar achter tralies te vliegen. Terwijl het klassieke strafwetboek perfect toelaat om terroristische aanslagen zoals op 11 september streng te bestraffen. Bovendien brengt dit soort wetgeving veelal mee dat er speciale uitzonderingsregels worden ingevoerd zoals het instellen van speciale rechtbanken of de verlenging van de toegestane detentie op het politiebureau waar uiteindelijk de bekentenis de overhand neemt als bewijsmiddel. De vrijheid van vereniging, het stakingsrecht, de vrijheid van meningsuiting worden door dit voorstel ernstig bedreigd.

,,Dit besluit past in een logica van een ,,oorlog tegen het terrorisme''.In werkelijkheid echter zal deze wet een ware oorlogsmachine worden tegen de democratische basisrechten en tegen al diegenen die,,in verzet''komen tegen economisch, politiek en sociaal onrecht.

Fermon verwijst naar Groot-Brittanië waar een speciale anti-terreurwet in het leven werd geroepen naar aanleiding van de gebeurtenissen in Ierland. ,,Uit onderzoek blijkt dat van elke 100 Britten die werden aangehouden op basis van die wet, er maar drie achteraf in beschuldiging worden gesteld waarvan er uiteindelijk slechts één wordt veroordeeld. Deze wet doet dus dienst als een instrument om de orde te handhaven en wordt breed gebruikt in de politionele fase. Dat is met een kanon op een vlieg schieten.'', besluit Fermon.

©Copyright De Standaard