arch/ive/ief (2000 - 2005)

Reclame op de openbare omroep : de nieuwe aanpak
by Indymedia Monday February 12, 2001 at 06:01 PM

Mede door aanhoudende druk vanwege de U.B.A. (de Unie van Belgische Adverteerders) heeft de VRT/VAR haar sponsoringpolitiek sterk gewijzigd. Voor sommigen gaat het nog niet ver genoeg, voor anderen gaat dit veel te ver. Hier wat losse info.

Mede door aanhoudende druk vanwege de U.B.A. (de Unie van Belgische Adverteerders) heeft de VRT/VAR (de Vlaamse Audiovisuele Regie commercialiseert de mediaruimte van de VRT) haar sponsoringpolitiek sterk gewijzigd. Voor sommigen gaat het nog niet ver genoeg, voor anderen gaat dit veel te ver.

De uitbreiding van 19 partners naar 29 partners zou een stap in de richting van een "vrije markt". Voor sommigen is dit slechts een tussenoplossing. Eenmaal dit verworven, kan er verdere druk uitgeoefend worden.

Reclame op de VRT is momenteel enkel mogelijk voor een bevoorrechte groep alliantiepartners die via billboardsponsoring (een 5 seconde spot voor het weerbericht bijvoorbeeld) een gedeelte van de Vlaamse bevolking (de zogenaamde "upscale viewer & unserved 'ad' audience") kunnen bereiken en hun mediacampagnes zodoende kunnen versterken maar vooral hun dekking vergroten.
Voor de adverteerder is het voordeel van zo'n billboardspot dat de kijker het product gaat vereenzelvigen met het gesponsorde programma (betrouwbaar, leuk, …).
"Een alliantiepartnership biedt de adverteerder de mogelijkheid om ‘the unserved audience' van CANVAS en de ‘upscale viewer' van TV1 en Canvas te bereiken. Een efficiënte programmakeuze en billboardcreatie biedt de adverteerder de mogelijkheid om een zeer efficiënte en low-irritation campagne uit te werken. De alliantiepartnership opent gesloten deuren, zoals integratie van producten in programma's, associatie met off-screenactiviteiten, enz …", aldus de kenners.

Vanaf september 2001 zal dit select gezelschap van 19 adverteerders uitgebreid worden tot 29 adverteerders. Nieuw is de afschaffing van de sectoriële exclusiviteit. Daarvoor kon er slechts 1 bank, of 1 chocolademerk aanwezig zijn. Vanaf september mag er ook concurrentie aanwezig zijn.

OVERZICHT HUIDIGE ADVERTEERDERS TV1
KRAFT FOODS BELGIUM
NUR (Neckermann, Pegase, All Seasons)
UNILEVER
TOYOTA
BELGACOM/PROXIMUS
INTERBREW
MEDIAXIS (Humo, Flair)
VUM
DVV / ARTESIA / BACOB
VANDEMOORTELE
AXA-ROYALE BELGE
FORTIS
NATIONALE LOTERIJ
NMBS
SIEMENS

OVERZICHT HUIDIGE ADVERTEERDERS CANVAS

FORTIS
MEDIAXIS
STANDAARD BOEKHANDEL
VUM (50% van 1 pakket)
BELGACOM (50% van 1 pakket)

Deze lijst wordt dus vanaf september uitgebreid tot 29.

Prijskaartje voor 1 jaar

De partner betaalt een vooraf vastgelegd GRP-pakket. Gross Rating Points is een indicatiecijfer in de advertetiewereld dat de kracht van de campagne uitdrukt(de dekking van de doelgroep die je bereikt hebt in % x het aantal keer dat dezelfde persoon met je boodschap in aanraking is gekomen).

Groot pakket (1.000 GRP)TVI 467.500 Euro (18.858.903 BF)
Klein pakket (500 GRP) TV1 242.500 Euro (9.782.426 BF)
Pakket (500 GRP) Canvas 272.500 Euro (10.992.623 BF)

Bovendien kan de alliantiepartner bovenop zijn totaalpakket extra budget te investeren.
De GRP-kost van zowel TV1 als Canvas zouden in verhouding met de concurrentie buiten proportie zijn.