Patroons hebben niets te vrezen van CO2-taks van de Groenen by DIDIER BETTE / Solidair Thursday November 23, 2000 at 10:36 AM |
solidair@pvda.be |
Hoewel de brandstof nog steeds ontzettend duur is, wil staatssecretaris voor Energie Olivier Deleuze (van de groene partij Ecolo) toch nieuwe prijsstijgingen: +1,5 fr. voor loodvrije benzine, +1,4 fr. voor diesel en +2,8 fr. voor stookolie. Zelfs steenkool en aardgas moeten voglens de staatssecretaris duurder. Deze CO2-taks - want daar gaat het om - moet het mirakelrecept worden tegen het broeikaseffect. Allen solidair voor de toekomst van onze aarde?
Patroons hebben niets te vrezen van CO2-taks van de Groenen
Deleuze (Ecolo) wil nog hogere brandstofprijzen
Hoewel de brandstof nog steeds ontzettend duur is, wil staatssecretaris voor Energie Olivier Deleuze (van de groene partij Ecolo) toch nieuwe prijsstijgingen: +1,5 fr. voor loodvrije benzine, +1,4 fr. voor diesel en +2,8 fr. voor stookolie. Zelfs steenkool en aardgas moeten voglens de staatssecretaris duurder. Deze CO2-taks - want daar gaat het om - moet het mirakelrecept worden tegen het broeikaseffect. Allen solidair voor de toekomst van onze aarde?
DIDIER BETTE
In Den Haag vindt momenteel de klimaatconferentie van de Verenigde Naties plaats. 180 landen zoeken daar uit hoe ze samen het probleem van het broeikaseffect kunnen aanpakken. Het is een belangrijke uitdaging want dit fenomeen zorgt ervoor dat onze planeet steeds meer opwarmt, waardoor het klimaat en de natuur verstoord raken. Als er geen drastische maatregelen genomen worden, kan onze planeet in een verre toekomst wel eens onbewoonbaar worden.
Een van de belangrijkste oorzaken van het broeikaseffect is de uitstoot van koolstofdioxide (CO2). Dit gas ontstaat door de verbranding van kolen, olie en gas voor verwarming, transport, elektriciteitsproductie en industriële processen. Het komt er dus op aan internationaal afspraken te maken die de CO2-uitstoot kunnen verminderen.
Daarom wil staatssecretaris Deleuze nu een bijkomende CO2-taks heffen op brandstoffen. In theorie moet zijn taks het brandstofverbruik verminderen. En in theorie klinkt het goed. Maar wie kan bijvoorbeeld besparen op zijn verwarming? Geen enkel arbeidersgezin stookt voor zijn plezier, zeker niet met de huidige prijzen.
Deleuze wil wel energiebesparende technologieën fiscaal aftrekbaar maken. Dat gaat dan om de installatie van hoog-rendementketels, zonneboilers, dubbel glas, en zo. Maar daar hebben huurders geen boodschap aan. En bovendien kan niet iedereen die investeringen aan. Hetzelfde geldt voor de prijs van benzine en diesel. Heel wat mensen zien zich nu eenmaal verplicht een wagen gebruiken, om beroepsredenen, omdat het openbaar vervoer hen geen alternatief biedt, of om nog andere redenen.
In tegenstelling tot de industrie, die nog kan investeren in energiebesparende maatregelen om de CO2-taks gedeeltelijk te vermijden, zullen de gezinnen dus niet aan de nieuwe taks kunnen ontsnappen. Dat blijkt ook uit de voorspellingen van Deleuze. Volgens zijn cijfers zal in 2010 de industrie haar CO2-uitstoot verminderd hebben met 11,5 procent, de gezinnen slechts met 4,3 procent.
De CO2-taks is meer dan enkel een milieumaatregel. Want, stelt Deleuze de patroons gerust: "De energietaks mag niet leiden tot een verhoging van de fiscale of parafiscale druk, maar moet door een vermindering van de lasten op arbeid worden gecompenseerd." Voor de bedrijven wordt deze nieuwe maatregel met andere woorden een nuloperatie, voor de bevolking betekent het een belastingverhoging.
Hoewel de bedrijven de grootste verantwoordelijkheid dragen voor de uitstoot van CO2 - op wereldschaal nemen 122 bedrijven 80 procent van alle koolstofuitstoot voor hun rekening - moet het gewone volk het gelag betalen. De minder gegoeden zullen deze bijkomende taks het eerst van al voelen. Van solidariteit gesproken...
Grote gevolgen, hoge kosten
De concentratie aan broeikasgassen in de atmosfeer is nooit zo hoog geweest als vandaag, en het kan nog vijf keer erger worden. De mogelijke gevolgen voor milieu en mens zijn rampzalig.
Op minstens één punt heeft Olivier Deleuze gelijk: dat dringende en doortastende maatregelen nodig zijn om onze CO2-uitstoot naar beneden te halen, zal niemand in vraag stellen. Zij moeten zelfs veel verder gaan dan het plan van staatssecretaris Deleuze, die een vermindering van 7,5 procent tegen het jaar 2010 beoogt, terwijl specialisten zeggen dat een vermindering van minstens 50 procent nodig is om het broeikaseffect tegen te houden.
Ondertussen zijn de ijskappen van de noord- en zuidpool aan het smelten. Recent heeft het zelfs geregend op de noordpool, voor het eerst in 160.000 jaar. In de Stille Oceaan zijn de temperaturen al bijna met 1 graad Celsius gestegen. Het niveau van de zeeën stijgt langzaam maar zeker.
En ook in ons land zijn de winters niet meer wat ze geweest zijn. De acht warmste jaren sinds het begin van de metingen in Ukkel in 1833 vonden plaats na 1989. En tegen het jaar 2100 stijgt de gemiddelde temperatuur in ons land met bijna 4 graden. Fijn denkt u? Mis! Er zal meer regen vallen, zowel in de zomer als in de winter. Skiën in de Ardennen zal niet meer mogelijk zijn.
De gevolgen van de klimaatswijziging zijn nog niet te overzien, maar de stormen die recent Europa teisterden, zijn een voorbode van wat ons te wachten staat. In de jaren negentig vonden over de wereld gemiddeld drie keer zoveel natuurrampen plaats als dertig jaar eerder. De economische verliezen lagen zelfs acht maal hoger. Jaarlijks worden nu al drie miljoen mensen geconfronteerd met overstromingen. We mogen ons verwachten aan grote stromen vluchtelingen, mislukte oogsten en voedseltekorten als er niet snel iets gebeurt.
Ook uw brandverzekering wordt duurder!
De klimaatswijzigingen, zo zeggen wetenschappers, zullen zorgen voor een spectaculaire toename van het aantal overstromingen, stormen en grondverzakkingen. De verzekeringsmaatschappijen dekken zich nu al in. Zo zegt Wouter Robbijns van de Beroepsvereniging van Verzekeringsondernemers: "Verzekeringsmaatschappijen kunnen het risico van overstromingen in hun polissen blijven opnemen, maar de premie zo hoog laten oplopen dat het voor de gemiddelde consument onbetaalbaar wordt. In de Kamer van Volksvertegenwoordigers wordt dit najaar een wetsvoorstel gestemd dat garant staat voor een basisvergoeding voor schade, veroorzaakt voor overstromingen. De nieuwe wet, die tegen januari 2002 van kracht kan worden, bepaalt dat iedereen een fractie meer neertelt voor zijn brandverzek ering, maar dat er altijd een basisvergoeding kan worden uitgekeerd in geval van overstromingen." Met andere woorden: u betaalt meer voor uw brandverzekering, maar bij schade krijgt u slechts een "basisvergoeding" uitgekeerd.