arch/ive/ief (2000 - 2005)

11.11.11: je geeft meer dan geld
by 11.11.11. Perstekst Wednesday November 08, 2000 at 02:13 PM

Een heel andere invalshoek. Dat is het minste wat je kan zeggen over 11.11.11-2000. De voorbije jaren vormde een aanklacht steeds het centrale thema van de campagne. Denken we maar aan de sportschoenencampagne of de actie 1999 die wees op de dodelijke kloof tussen arm en rijk in deze wereld.

RealVideo: stream with RealPlayer     or download RM file (1.4 mebibytes)

Een heel andere invalshoek. Dat is het minste wat je kan zeggen over 11.11.11-2000. De voorbije jaren vormde een aanklacht steeds het centrale thema van de campagne. Denken we maar aan de sportschoenencampagne of de actie 1999 die wees op de dodelijke kloof tussen arm en rijk in deze wereld.

Dit jaar is de slogan een stuk positiever, al blijft de actie haar strijdbare aanpak - vechten tegen onrecht – zeker trouw. De nieuwe campagne wil de wat onderschatte veelzijdigheid van 11.11.11 benadrukken.

De indringende foto van de 11.11.11-affiche is een honger- en miseriebeeld zoals we er al meer te zien kregen. Het lijkt een beeld bij uitstek om tot financiële steun aan te zetten. En die steun wíl 11.11.11 uiteraard bekomen. Maar tegelijkertijd stelt de slogan ‘Je geeft meer dan geld' dat je bijdrage ook een politiek signaal geeft.

11.11.11 is er namelijk van overtuigd dat honger en armoede geen toevallige verschijnselen zijn, maar het gevolg van ongelijke machtsverhoudingen. Van verdrukking, uitbuiting en oorlog. Daarom wil 11.11.11 op verschillende vlakken werken aan meer rechtvaardige verhoudingen. Via projecten die verdrukte bevolkingsgroepen (o.a. kastelozen in India, Amazone-indianen en landloze boeren in Brazilië en de Filipijnen) kansen bieden om op te komen voor hun rechten. Maar óók door bij Belgische en Europese beleidsmakers de belangen van deze mensen te verdedigen. En door bij de internationale financiële instellingen te hameren op de catastrofale effecten van zijn beleidsregels op de armsten in het Zuiden.

Daarom wil de affiche duidelijk maken dat je via een financiële bijdrage aan 11.11.11 meteen ook veel méér doet. Dat je de armsten een perspectief biedt. Dat je hen een stem geeft in de echte machtscenakels. Dat je effectief mee vecht tegen onrecht.

Wie 11.11.11 een beetje kent, weet dat deze organisatie sterk gelooft in de kracht van vrouwen als motor voor ontwikkeling. Het zal dan ook niet verbazen dat 11.11.11 de schouders zet onder de Wereldvrouwenmars tegen Armoede en Geweld. In 155 landen gaan vrouwen in oktober een week lang stappen. Ze roepen de politici daarbij op om de wereldwijde discriminatie van hun seksegenoten te bestrijden. Op 14/10 komen de Europese marsen in Brussel samen. Je hoort er zeker nog van.

Dat 11.11.11 niet stopt wanneer het financiële actieweekend van 11 november achter de rug is, bewijst de lancering van de campagne ‘Een Pen voor de Premier'. Het is een nieuw initiatief in de campagne om een wereldwijde belasting te eisen op financiële speculatie, de ‘Tobintaks'. 11.11.11 roept verenigingen, scholen, jeugdclubs en alle bewuste burgers op om eersteminister Verhofstadt te overstelpen met al dan niet gebruikte stylo's. Een bijhorend label vraagt de premier om de Tobin-taks op de Europese agenda te zetten wanneer België in juli volgend jaar het voorzitterschap van de EU opneemt.

Je merkt het. Via 11.11.11 geef je meer dan geld aan de mensen in de Derde Wereld.